Час звернутися до логопеда

Мовлення – це процес спілкування опосередкований мовою. У дошкільному віці дуже активно проходить розвиток комунікативних форм та функцій мовленнєвої діяльності, удосконалюються практичні мовні навички, поповнюється словниковий запас. Саме тому, коли дитині три-чотири роки, батькам варто звернути увагу на те, як вона розмовляє.
Багато батьків думають, що потрібно йти до логопеда тільки тоді, коли немає звуку [Р] або потрібно чекати 3 чи 5 років, щоб записатися на консультацію.
Це не так! Адже зникне дорогоцінний час у дитини, який прискорив би процес корекції мовлення, якби звернулися раніше.
А тепер детально про те, коли слід звернутися до логопеда за консультацією:
Дитині – 0-2 роки:
В цьому віці необхідно звернутися до логопеда, якщо дитина не гулить/лепече, немає перших слів і в принципі, вас щось турбує.
Тут швидше необхідні не заняття, а консультації, що і як робити мамі.
Дитині – 2-3 роки:
Потрібно звернутися до логопеда, якщо дитина мовчить, «говорить на своїй мові», не розуміє вас, якщо є лише пару усвідомлених слів і немає фрази.
Дитині – 3,5 роки, або навіть більше:
• вона нещодавно почала розмовляти, а її мовлення незрозуміле, нерозбірливе;
• до 3,5 років у неї не сформувалось мовлення («дитина не розмовляє»).
При нормальному мовленнєвому розвитку перші слова у дітей з’являються ще до року, а в 2 роки діти вже добре розуміють мовлення, а також починають вживати прості фрази з 2-3слів. Однак в сучасних дітей часто зустрічаються різні форми затримки в розвитку мовлення, більшість з яких можуть загрожувати дитині серйозними ускладненнями.
У будь-якому випадку дитина, яка пізно почала розмовляти, не зможе самостійно засвоїти правильну звуковимову. Їй знадобляться заняття з логопедом для подолання мовленнєвих порушень.
Дитині – 3,5-4,5 роки. Мовлення у неї з’явилось вчасно, але
• дитина не вимовляє велику кількість звуків, через що її мовлення малозрозуміле;
• Не вимовляє окремі звуки (при цьому її мовлення в цілому зрозуміле);
• Спостерігаються порушення граматичної будови мовлення;
• Бідний словниковий запас та труднощі у будові речень.
У цьому віці відсутність правильної вимови звуків не вважається дефектом мовлення. Малюк тільки вчиться вимовляти звуки і тому може промовляти їх нечітко, або ж зовсім пропускати в словах. Однак логопед навіть у такому віці може визначити, чи з’явиться у дитини нормативна вимова того чи іншого звуку, чи залишиться неправильна.
Дитина в цьому віці не вимовляє велику кількість звуків? Її мовлення дуже нерозбірливе? Це може свідчити про складне мовленнєве порушення. Така дитина самостійно може не навчитись вимовляти звуки, а потребуватиме довготривалих занять з логопедом аж до повної корекції мовлення.
Дитині – 4,5 роки та більше. Її мовлення має один з наступних недоліків:
• мовлення дитини в цілому нерозбірливе;
• ви сумніваєтесь, чи правильна в дитини звуковимова;
• ви знаєте, що дитина не вимовляє деякі звуки.
За нерозбірливим мовленням можуть ховатись важкі мовленнєві порушення, які в подальшому можуть вплинути на психічний розвиток дитини. Тому обов’язково слід звернутись за консультацією до логопеда. Логопед зможе оцінити стан мовлення дитини, спрогнозувати його подальший розвиток та надати батькам відповідні рекомендації.
У більшості випадків після 5 років дитина сама, без спеціальних логопедичних занять, вже не може навчитись правильно вимовляти звуки. В майбутньому, швидше за все, у неї буде зберігатись порушена вимова тих звуків, які вона зараз не вимовляє.
Слідкуйте за мовленням своєї дитини і не бійтеся вчасно звертатися до спеціаліста.